Filtr cząstek stałych DPF jest obecnie jednym z najważniejszych podzespołów w samochodach z silnikiem wysokoprężnym. Niestety, z czasem zaczyna sprawiać problemy, usunięcie których jest kosztowne. Dlatego w razie ich wystąpienia warto rozważyć wykodowanie DPF.
Diesel particulate filter (DPF), czyli filtr cząstek stałych, jest podzespołem montowanym w układach wydechowych silników wysokoprężnych. Stanowi obowiązkowe wyposażenie napędzanych nimi samochodów. Służy do oczyszczania gazów spalinowych i ma postać przestrzennej struktury, która pomaga w zatrzymywaniu dużej ilości zanieczyszczeń – cząstek stałych, jakie wydostają się z silnika. Inną jego funkcją jest wypalanie sadzy wewnątrz filtra, co wydłuża żywotność tego podzespołu. Niestety, filtry DPF z czasem ulegają zapchaniu oraz licznym usterkom, naprawa których nie zalicza się do tanich. W takich sytuacjach zdecydowanie warto rozważyć wyprogramowanie DPF.
DPF – problemy i ich objawy
O ile montaż filtra cząstek stałych w samochodzie jest sensowny z punktu widzenia ochrony środowiska, o tyle często ulega on licznym awariom, bardzo problematycznym dla kierowców. Najpowszechniejszą spośród nich jest zapchanie. Usterki wynikać mogą z niewłaściwej eksploatacji (np. brak wypalania DPF skraca jego żywotność), ale też z niskiej trwałości wielu modeli tych urządzeń.
Usterkę lub uszkodzenie filtra cząstek stałych poznać można po bardzo charakterystycznych objawach:
1) przechodzenie silnika w awaryjny tryb pracy lub całkowity zanik jego mocy;
2) świecenie się kontrolki CHECK ENGINE bądź kontrolki filtra cząstek stałych;
3) ujawnienie podczas diagnostyki mocnego zapchania DPF.
Wystąpienia którejkolwiek spośród nich absolutnie nie powinno się lekceważyć. Należy czym prędzej udać się do serwisu w celu usunięcia usterki. Niestety, wiąże się to z wydatkami, ponieważ czyszczenie, naprawa lub wymiana DPF mogą okazać się, w zależności od marki samochodu i typu filtra, nader kosztowne, a ich efekty są raczej krótkotrwałe. Dlatego zdecydowanie warto rozważyć opcję, jaka pozwoli rozwiązać problemy w filtrem cząstek stałych w przyszłości. Jest nią wykodowanie, czyli programowe usuwanie DPF w samochodzie osobowym bez wycinania. Operacja ta jest w miarę prosta, musi być jednak przeprowadzona pod okiem specjalistów, np. z firmy Ecu Boost.
Wykodowanie DPF – na czym polega?
Filtr cząstek stałych w samochodzie osobowym można wyłączyć, nie wycinając go, czyli wyprogramować (wykodować). Pierwszym etapem tego procesu jest odczytanie danych z oryginalnego oprogramowania ze sterownika silnika. Następnie poddawane są one stosownej obróbce, która polega po prostu na wyłączeniu lub usunięciu DPF w taki sposób, aby nie pozostała żadna informacja o jego obecności.
Wykodowanie DPF umożliwi wyeliminowanie licznych problemów związanych z funkcjonowaniem pojazdu. Przede wszystkim, samochód nie będzie borykał się z nagłymi spadkami mocy czy prędkości podczas jazdy. Komputer natomiast będzie diagnozowany pod kątem działania poszczególnych czujników.
Fachowa usługa
Wykodowanie filtra DPF bez wycinania nie jest zadaniem skomplikowanym, jednakże zdecydowanie należy w tym celu skorzystać z usług wyspecjalizowanego warsztatu. Fachowcy z Ecu Boost nie tylko pomogą w rozwiązaniu problemów z elektroniką samochodową i urządzeniami takimi jak DPF, ale też przeprowadzą profesjonalny chip-tuning, zgodny z wymogami jakości i bezpieczeństwa.